Siirry sisältöön

Ruoholahden tietokoneteemainen leikkipuisto

Mitä jos teknologiaa voisi oppia kiipeilemällä, konttaamalla ja kierimällä? Helsinkiin on rakentumassa tiettävästi maailman ensimmäinen tietokoneteemainen leikkipuisto, jossa lapset tutustuvat leikin lomassa tietokoneiden ja ohjelmoinnin maailmaan.

Helsingin Ruoholahteen on rakenteilla tietokoneteemainen leikkipuisto. Tietokoneet ja teknologia ovat iso osa nykyajan lasten elämää, mutta niiden toiminta on monille mysteeri.

Mitä jos teknologiaa voisi oppia kiipeilemällä, konttaamalla ja kierimällä? Mitä jos teemaleikkipuisto tekisi teknologiasta lähestyttävämpää, leikkisämpää ja tutumpaa?

Helsingin kaupunki on kehittänyt kirjailija, kuvittaja Linda Liukkaan ideaa tietokoneteemaisesta leikkipuistosta Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy:n ja Liukkaan kanssa.

Tavoitteena on leikkipuisto, joka toimii oppimisympäristönä, jota ohjaajat ja puistossa vierailevat opettajat voivat hyödyntää.

Puiston suunnittelussa on tehty tiivistä yhteistyöstä myös Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan pedagogisten asiantuntijoiden kanssa.

Leikkipuiston kohokohta ovat teemalliset erikoisleikkivälineet, jotka suunnitellaan ja toteutetaan Liukkaan ideoiden mukaan. Myös tavalliset leikkivälineet, puistokalusteet ja pintamateriaalit linkitetään teemaan värimaailman, muotokielen ja opasteiden avulla.

Osa leikkipaikan toiminnoista syntyvät luonnostaan, mutta leikkipuiston ohjaajat voivat hyödyntää puiston ideoita ohjattuihin peleihin ja leikkeihin.

”Tietokone voi ottaa tuhannet kasvot. Lapsien tulkinnasta riippuu, ovatko he suosikkipelinsä päähahmo, tietokoneen sisällä vilistävää dataa vai jotakin aivan muuta.”

Havaiinnekuva Ruoholahden leikkipuistosta. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä ja Hello Ruby.

Ensimmäinen teemaleikkipuisto

Helsingin kaupungilla on noin 70 leikkipuistoa, joissa tarjotaan ohjattua, avointa ja maksutonta toimintaa lapsiperheille ja kouluikäisille lapsille. Leikkipuistot ovat suosittuja kokoontumispaikkoja ja niiden toiminta vahvistaa alueen yhteisöllisyyttä sekä perheiden kiinnittymistä asuinalueeseen.

Ruoholahteen toteutettava leikkipuisto on ensimmäinen kaupungin visioimista teemaleikkipuistoista, jotka houkuttelisivat leikkijöitä myös tavanomaista laajemmalta alueelta. Ensimmäisen teemaleikkipuiston aiheeksi valikoitui tietokoneet ja kohteeksi Leikkipuisto Ruoholahti, koska puisto on helposti saavutettavissa julkisilla kulkuvälineillä ja sen ympäristössä sijaitsee tunnettuja tietotekniikkayrityksiä. 1990-luvun alussa valmistunut puisto on muutenkin peruskorjaustarpeessa.

Ajatus teemaleikkipuistoista on saanut inspiraationsa Reggio Emilia -varhaiskasvatusfilosofiasta, jossa ympäristö on kolmas opettaja vanhemman ja opettajan rinnalla.

Käyttäjät suunnittelun keskiössä

Leikkipuistot ovat helsinkiläisten lapsiperheiden peruspalveluita, jotka yhdistävät alueiden perheitä ja lapsia. Leikkipuistotoiminta nähdään palveluna, jolla voidaan vähentää väestöryhmien eriytymistä ja lisätä asuinalueiden vetovoimaa.

Helsingin kaupunki on yhdessä muotoilutoimisto Pentagon Designin kanssa kehittänyt leikkipuistojen saavutettavuutta ja muun muassa laatinut Vetovoimaisen leikkipuiston suunnitteluohjeet (pdf). Muotoiluhankkeella kehitettiin leikkipuistojen tunnettavuutta ja houkuttavuutta puistojen käyttäjiä ja henkilöstöä osallistavalla prosessilla sekä tuotettiin ideoita leikkipuistopalvelujen ja fyysisen ympäristön kehittämiseksi.

Myös Ruoholahden teemaleikkipuiston suunnittelussa on hyödynnetty muotoilun menetelmiä ja osallistettu laajasti puiston nykyisiä ja tulevia käyttäjiä. Suunnittelun aikana järjestettiin työpajoja alueen lapsille ja koululaisille sekä puiston työntekijöille ja lähialueen varhaiskasvattajille. Lue lisää leikkipuistojen muotoilusta Muotoilutarinat-sivulta.

Koululaisille kerrottiin työpajoissa puiston suunnittelusta.

Lapset piirsivät ja kirjoittivat omia kokemuksiaan leikistä digitaalisessa ja fyysisessä ympäristössä.

Koululaisten työpajoihin osallistui noin 350 lasta.

Leikkipuiston työntekijöiltä ja lähialueen varhaiskasvattajilta kerättiin mielipiteitä puiston nykytilasta ja toiveita puiston tulevaisuudesta sekä ideoitiin sitä, miten puisto voisi toimia oppimisympäristönä teknologiataidoille.

Lisäksi puiston kävijöille tehtiin laaja sidosryhmäkysely. Kaikkia työpajojen tuloksia ja kyselyvastauksia on hyödynnetty puiston suunnittelussa.

Puiston rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2023 ja sen on määrä valmistua vuonna 2024.

Uutinen 24.10.2023: Maailman ensimmäisen tietokoneteemaiseen leikkipuiston rakentaminen alkaa Helsingin Ruoholahdessa

Uutinen 1.7.2021: Lapset sukeltavat tietokoneiden maailmaan – Ruoholahteen suunnitteilla teemaleikkipuisto

Ruoholahden teemaleikkipuiston eteneminen

Tammikuu 2023: Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi puistosuunnitelman

Kevät 2023: Erikoisleikkivälinevalmistajan kilpailutus

Syksy 2023: Puiston rakentaminen alkaa

Syksy 2024: Puisto avautuu

Kuvat: Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy, Hello Ruby/ Linda Liukas