Siirry sisältöön

ARMU kannustaa opettajia ja oppilaita muotoilupainotteiseen oppimiseen

Helsingin Arabian peruskoulussa on tänä syksynä otettu käyttöön uusi muotoiluoppimisen työkalu, ARMU. ARMU on kolmen koulun käsityönopettajan kehittämä työkalu, joka tarjoaa opettajille välineitä ja esimerkkejä muotoilun käyttöön eri oppiaineiden opetuksessa.

Opettajat Anni Valasmo, Pilvi Ahtinen ja Juuso Laine kehittivät ARMUn kollegoilleen apuvälineeksi kohti muotoilupainotteisempaa oppimista. Arabian peruskoulu on yksi Helsingin kouluista, jossa painotetaan muotoilumenetelmien käyttöä opetuksessa.

”Halusimme ARMUn kautta tehdä muotoilun näkyvämmäksi koulussamme ja samalla helpottaa muotoiluoppimisen ottamista osaksi opetusta”, kertoo Juuso Laine, yksi ARMUn kehittäjistä.

ARMUn verkkosivuille on kerätty muotoiluoppimisen menetelmiä ja luokkakohtaiset muotoilutavoitteet. Sivustolla on myös materiaalipankki, josta löytyy vinkkejä muotoilun käytöstä niin eri oppiaineissa kuin arjen käytänteiden kehittämisessä.

Oppilaat tutustutetaan muotoiluajatteluun koululle varta vasten kehitetyn muotoiluprosessimallin, ARMU A:n avulla. ARMU A:ssa muotoiluprosessi on jaettu kuuteen eri vaiheeseen: Pulma, Pohdi-pähkäile-ideoi, Suunnitelma, Hihat heilumaan, Mieti vielä, ja Onnistiko? ARMU A:n prosessimalli löytyy Arabian peruskoulussa jokaisesta luokkatilasta.

Armu on julkaistu lokakuun alussa ja vastaanotto on ollut innostunutta.

”ARMU on rohkaissut opettajia käyttämään muotoilua osana opetusta ja se on helpottanut muotoilun metodien liittämistä opetukseen”, iloitsee Laine.

”Myös oppilaat ovat omaksuneet ARMUn kautta esitellyn muotoiluprosessin oppeja nopeasti, ja he tunnistavat jo, missä vaiheessa muotoiluprosessia itse kulloinkin ovat.”

Tällä hetkellä ARMUn materiaalit ovat vain Arabian peruskoulun käytössä, mutta tavoitteena on kehittää kaikkiin kouluihin soveltuvia muotoiluoppimisen työkaluja.

Helsingissä on useita muotoilukasvatukseen vihkiytyneitä opettajia ja kouluja, ja kaupungin panostus muotoilukasvatukseen on herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta.

Muotoiluoppiminen on oppiainerajoja rikkovaa luovaa ongelmanratkaisua, joka antaa oppilaalle välineitä kohdata arjen haasteita, ajatella rohkeasti ja löytää uusia, luovia ratkaisuja. Muotoiluoppimisen avulla opitaan taitoja tulevaisuutta varten, joiden avulla oppilaat voivat vahvistaa sekä omaa että toisten hyvinvointia.

Tutustu ARMUun täällä

Lue lisää:

Muotoilukasvatus Helsingin kouluissa

Helsinki Design Weekin lasten ohjelma kehittää muotoilun ja arkkitehtuurin lukutaitoa

Aiheesta muualla:

Miksei design ole kouluaine? Helsinki Design Weekly -podcast

Muotoilupakki

Suomen muotoilukasvatusseura

Arkkitehtuurin ja muotoilun oppimisen keskus 

Kuva: ARMUn kehittäneet opettajat Anni Valasmo, Juuso Laine ja Pilvi Ahtinen